Många kommer ihåg de stora klumpiga skyltarna med reklam som prydde husväggarna, men idag är det många som istället satsar på utomhusreklam på digitala ytor.
Det är inget nytt att man vill visa upp sin reklam utomhus. Man kan hitta skyltar på husväggar i städer och industriområden, eller längs med motorvägar. För många är detta en stor kostnad i budgeten, men viktig. För inom marknadsföring brukar man tala om att om man inte syns så finns man inte.
Reklam kan man göra på många olika sätt, men ett sätt som gör att man kan nå många dagligen är genom att göra utomhusreklam. Det är en slags reklam som kan vara mycket enkel och prisvärd. Man behöver endast en digital reklamyta utomhus samt ett material att förevisa.
Föränderlig utomhusreklam
Om man väljer att satsa på utomhusreklam så kan man göra det på digitala reklamytor av något slag. På det sättet kan man skapa en reklamloop där flera olika bilder visas. Det kan vara bilder ur en reklamkampanj eller en bild per företag som köpt plats på reklamytan. Båda kan vara till fördel för det annonserade företaget, då all rörlig reklam drar blickarna till sig mer än en fast.
En utomhusreklam på digital yta, som förändras, kan även liva upp lite i vardagen för många förbipasserande. Kanske sitter man på en buss eller ett tåg och har inte något annat att vila blicken på, eller så kanske man som reklamskapare lyckas visa upp en reklam som kan vara estetiskt tilltalande.